221-р сар2019

Жигүүрээ агуулан явах

Шуудангийн хайрцаг Ард түмэн цөхрөнгөө барна гэж хэзээч үгүй, худал Хуурмагт олон жил итгэсэн ч, хэзээ нэг цагт ухааран Гэгээрэх үедээ бүх хүсэл эрмэлзлэлээ бүтээдэг. Карл Маркс Зарим хүн, бид өнгөрсөнтэйгээ зууралдаад байвал хөгжин дэвжихгүй зөвхөн ирээдүйг л харах хэрэгтэй гэж ухварлан зүтгэх нь буй билээ. Гэвч сайтар мартагдсан зүйл өнөөгийн шинэ санаа байдаг гэдэг нь оргүй хоосон үг биш. Тэгээд ч үүх түүхээ эс гадарлан үл мэдэх аваас ойд төөрч хэсүүчлэх сармагчин мэт гэх. Энэ мэтээр нэг үгийг эргүүлдэн олныг нуршиж болох юм. Хөгжил дэвшилд хүрэхэд юу чухал бэ. Энэ ертөнцийн түмэн жаргалан гэгчээр, хөгжлийн түмэн янзын зам байх авч түүний дундаас иргэний бүртгэл их хувь дарах нь зүйн хэрэг. Баяр сайд нэгэнтээ төгөлдөршилт гэхийн сацуу, хүн бүрт 50 мянгыг тараах аваас ард,айл өрх бүгдээр сайн дураар гээгдэх хоцрох явдалгүйгээр хэн нь ажиллаж хэн нь тэжээлгэж байгаагаа сайн дураар бүртгүүлнэ гэж байсан билээ. Хэдийгээр тэр нь яг л мянгуужингийн үг мэт сонсдож байсан ч эдүгээ утга агуулгаараа бүрэн биш ч биелэлээ олж буйг бид нүдээр үзэж биеэр туулж байгаа. Энэ нь тэр үед, хэзээний мөнгө тараахыг яриангүй мэдэж, төлөвлөж байсныг илтгэнэ. Гэвч өөр бас нэг зам буй бөгөөд, бүтээж буй болгосоноороо хойшид ч үе үедээ үргэлжид хэрэглэгдэх шуудангийн хайрцаг билээ. Хэдийгээр цахим шуудан, хөдөлгөөнт холбоо, цахилгаан холбоо, харилцуур утас байх авч захидал нь энгийн агаад эд бүгдийн үүргийг нэгэн зэрэг гүйцэтгэх боломжтой. Манайханы гэр хороололын хаягыг олох гэдэг өвсөн дундаас зүү эрэхийн дайтай. Хэрвээ шуудангийн хайрцагтай байх аваас анхлан буух газартаа хүртэл замбараатай гудамж татаж, хашааны дугаар тов тодорхой байхсан. Хэн нэгэн хүн дүүрэг хороон дээрээ очиж дугаарлан зогсохын оронд захидлаар харьцвал цагт хэмнэлттэй биед нь амар. Мөн хот хөдөөнөөс илгээмж явуулах, сонин сэтгүүл захиалах, ямар нэг компани зар суртачилгаа тараах, хүмүүс хоорондоо захидлаар харьцах гээд их зүйлийг амжуулж болох ба энэ бүхнийг дагаад маш их ажлын байр гарах юм. „Цахилгааны тоолуур бичдэг хүмүүс маань айлын нохойд хөөгдөж, уруулан барин байж ажлаа хийдэг. Угтаа айлын жилийн дундаж хэрэглээг нь гаргаад сар бүрт хуваан төлүүлээд жилийн эцэст илүү дутуу төлөлтийг захидлаар илгээн мэдэгдэж илүүг нь буцааж олгох эс бөгөөс дараа жилийнхэд нь оруулан тооцох, дутууг нь төлүүлэн авбаас амар байхсан”. Үүнийг би хэдэн жилийн өмнө бичиж байсан бол энэ нь хөдөлгөөнт холбоогоор мэссэж бичих замаар нэгэнт гольдирлоо олжээ. Би л хувьдаа хотын замын хөдөлгөөн үргэлжид ийм засаг замбараагүй, хамаа намаагүй байна гэж бодохгүй байна. Давхар зам, талбай буй болж хүмүүсийн хөдөлгөөний соёл дээшлэхийн хирээр дүрмийн зөрчил багасна. Хэрвээ хэн нэг нь машинаа байрлуулах ёсгүй газар тавьсан бол торгуулийн хуудас бичээд цонх арчигчид нь хавчуулж орхино, торгууль төлөх шаардах хуудсыг шуудангаар гэрлүү нь илгээнэ. Жолооч дүрэм зөрчихөд замын цагдаа тэдэнтэй мөнгө төгрөгний хэрүүл хийж байхаар торгуулийн хуудас бичээд явуулчихна, машины дугаараар гэрийнхэнэ хаягыг тодорхойлох ба тогтоосон хугацаанд эс төлсөн тохиолдолд машины дугаарыг гудамжны камераар илрүүлэн журамлах хүртэл арга буй болох биз. Татвар бол бүртгэлтэй нягт холбоотой. Манай улсын хэд нь ажилтай хэд нь ажилгүйг мэдэхийн тулд хөдөлмөрийн насны бүх хүн татварын хуудастай болох хэрэгтэй ба жил бүрийн эхэнд хүн бүрт татварын хуудас шуудангаар тарааж, уг хүн ирэх жилд ажилласан цалин түүнд хамаарах татварыг ажил олгогчоор бөглүүлэн авна. Ийм татварын хуудасгүйгээр ямар ч газар ажиллаж чадахгүй бөгөөд түр ажил олгогч компани ч үүнийг бөглөнө. Энэ мэтчилэн байх аваас шуудангийн хайрцагнаас их хамааралтай болох тул, түр шилжилт хөдөлгөөнийг ч тодорхой мэдэж, хүний бүртгэл, мэдээлэлийн санд тодорхой болж гэмт хэрэгтэн ч гэшгих газаргүй болох юм. Хүний бүртгэлтэй холбоотой түүх сөхвөөс “ Чингис хаан татаар иргэнийг дауулан барж дууссаны хойно Татаарын Их-Чирэнгийн охид Есүй, Есүгэн хоёрыг хатан болгож Есүгэнийг хатаны зэрэгт суулгажээ, нэгэн өдөр хоёр хатны дунд унд ууж бүхийд Есүй ихэд шүүрс алдав. Үүнд Чинис хаан сэжиг авч, Боорч Мухулай ноёдыг урьж өгүүлсэн нь: Та хоёр энд цугалсан ардыг аймаг аймагаар болгоод өөр аймгийн хүн байх аваас төгсгөгтүн хэмээн зарлиг болгов.Тэгээд аймаг аймагаар ялгавал нэгэн залуу хүрмэл хүн аймгаас өөр байв. Чи юун хүн бэ ? гэж ауувал Татаарын Их-Чирэнгийн охин Есүйг авсан хүргэн билээ дайн дуусаж амирлав гэж сэтгэж олон ардын дунд танигдахгүй биз гэж санаж явлаа хэмээв. Энэ үгийг Чингис хаанд мэдүүлбэл хаан зарлиг болов. Тэр хүн хорт сэтгэл өвөрлөн ганцаар тэнсээр энд иржээ, тэр мэт этгээдийг хэдийний тэнхлэгт чацуулсан биш үү. Юунаас буцна, нүднээ ичнээ хийгтүн хэмээв. Түүнийг даруй мөхрүүлэв” гэж нууц товчоонд дурьдсан байх ажээ. Аравт зуут хэмээн аймаг болж байснаар хүн амын бүртгэл тэр цаг үед маш чухал байсны гэрч бөгөөд, харь дайсан, гэмт явдалтан хэн ч гэлээ шургалан орох нь үлгэрлэвээс зүү орохын ч арга үгүй байсаныг харуулж байна. Харин одоо хаяг нь үл мэдэгдэх компани, ажилтай ажилгүй нь мэдэгдэхгүй, хаана оршин суугаа нь ойлгомжгүй ард иргэд байгаа болохоор зайлшгүй цэгцлэх нь зүйтэй. Үүнд шуудангын хайрцаг бүхнийг зангидсан гол түлхүүр мэт санагдана. Иймээс энэ захиаг жигүүрээ агуулан явах хэмээн дугтуйлан довтолгов

Цахим Өртөө Сүлжээнд элсэх

  • Өртөөний сүлжээнд элсэх

tsahim_urtuuХэрэв та Монгол Туургатны Цахим Өртөө Сүлжээнд элсэхийг хүсвэл: http://groups.google.com/group/tsahim-urtuu-suljee хаягаар зочилж маш хялбархан бүртгүүлж болно. Та Гүүгл суурьт энэхүү сүлжээнд имэйлээ бүртгүүлснээр манай сүлжээний гишүүн болно.

 

Image Temp

Энэ хуудас нь Цахим Өртөө сүлжээний нийт гишүүдийн хамтын бүтээл байх бөгөөд ажил хэргийн санал болгоныг вэбийн хамтлаг тухай бүр нь тусган энэ хуудсанд оруулж байх болно. Хамтран ажиллаж буй, ажиллахаар зэхэж буй таньд баярлалаа.

Newsletter